Συντάκτης:
Βάση Παναγοπούλου
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια αποδοχή από τους ανθρώπους της δύναμης των γεννημάτων της φύσης, αποδοχή που καταγράφεται τόσο διαμέσου της καλλιέργειας, από πλευράς νέων αγροτών, αρωματικών, φαρμακευτικών φυτών, όσο και από την ολοένα αυξανόμενη ζήτησή τους από καταναλωτές.
Τα βότανα συμμετείχαν πάντα στη ζωή των ανθρώπων, παγκόσμια, είτε ως μέσα εξαγνισμού, καθαρισμού και προσφοράς σε θρησκευτικές τελετές ή λατρείας, είτε ως μέσα θεραπείας. Και όχι μόνο.
Πρώτος βοτανολόγος και φαρμακολόγος ο Πεδάνιος Διοσκουρίδης (40 – 90 μ.Χ.), που κατέγραψε τις έρευνές του στο πεντάτομο βιβλίο του «Περί ύλης ιατρικής».
Από τις παρατηρήσεις του έρχονται οι πρώτες καταγραφές για το φαινόμενο της αλλεργικής καταπληξίας (αλλεργικό σοκ) έπειτα από χρήση φαρμακευτικών ουσιών.
Κατέγραψε πάνω από 1.000 φαρμακευτικές ουσίες που είχαν προέλευση τα φυτά και τις κατέταξε από πλευράς δράσεως σε ομάδες, όπως ονομάζονται και σήμερα, π.χ. ως αντισηπτικά, αντιφλεγμονώδη κ.ά.
Δεν υστερεί σε αίγλη ο πολυγραφότατος Θεόφραστος (372 – 987 π.Χ), από την Ερεσό της Λέσβου, που εκτός από συνεχιστής του έργου του Αριστοτέλη, έδωσε την προσοχή του και στις φυσικές επιστήμες.
Ανάμεσα στα πεπραγμένα του έχουμε δύο εξαίρετα βοτανολογικά έργα, το «Περί των φυτών ιστορίας» και το «Περί φυτών αιτίων».
Λογικά σκεπτόμενοι, προφανώς, αντικείμενό του υπήρξε κυρίως το φυτικό βασίλειο στους ορεινούς όγκους και στα πεδινά της Λέσβου.
Και φτάνουμε στις ημέρες μας, εμείς ως καταναλωτές πλέον να στρεφόμαστε και πάλι στη φύση, να αποζητάμε τη βοήθεια των φυτών, αφού πολλοί ξεπεράσαμε το «πονάω εδώ, πονάω εκεί, ας πάρω ένα χάπι».
Γιατί πόσα χάπια να πάρει κανείς για το παραμικρό; Αυτά δεν έχουν παρενέργειες;
Ομως, δεν αφιερώνουμε χρόνο για να βρούμε έγκριτα βιβλία βοτανολογίας, αλλά ψάχνουμε τη γρήγορη πληροφορία διαμέσου διαδικτυακών σελίδων.
Είναι όμως οι διαδικτυακές σελίδες διαφόρων ιδιωτών ή ομάδων ασφαλείς πηγές πληροφοριών;
Τα βότανα έχουν αποδεδειγμένα δύναμη θεραπευτική, επιστημονικά παραδεκτή πλέον αρχή, που δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε.
Και γι’ αυτό τον λόγο θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στη χρήση τους.
Ενα από τα αξιολογότερα βιβλία βοτανολογίας που μπορείτε να βρείτε στα βιβλιοπωλεία είναι το: «Οδηγός βοτανοθεραπείας για 120 παθήσεις, η νέα ολιστική βοτανοθεραπεία» του David Hoffmann, από τις εκδόσεις «Διόπτρα».
Στις περίπου πεντακόσιες σελίδες του παρουσιάζονται από τον αναγνωρισμένο, έγκριτο συγγραφέα 226 βότανα, των οποίων τη θεραπευτική δύναμη εντάσσει στην υπηρεσία της ολιστικής βοτανοθεραπείας.
Τι σημαίνει ολιστική προσέγγιση; Χαρακτηριστικά διαβάζουμε στον προλογισμό του: «Ενας από τους παράγοντες που συμβάλλει στην αύξηση προβλημάτων υγείας είναι ο προσανατολισμός της ορθόδοξης ιατρικής στην αντιμετώπιση της κατάστασης κάποιου οργάνου (π.χ. έλκος στομάχου), παραβλέποντας το γεγονός ότι ο άνθρωπος είναι ένα ενιαίο όλον, αποτελούμενο από σώμα, ψυχή και πνεύμα. Ο άνθρωπος δεν είναι μηχανή, αυτοκίνητο, για να το επιδιορθώσουμε ή να του αλλάξουμε εξαρτήματα. Η παρουσία ενός προβλήματος στο σώμα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια ευρύτερη κατάσταση που έχει σωματική, ψυχική (συναισθηματική) και νοητική πλευρά. Στην ολιστική προσέγγιση της θεραπείας, μπορούμε να δούμε πως όλες οι ασθένειες είναι το αποτέλεσμα μιας “αναστολής” της ψυχικής κατάστασης. Κάθε νόσος είναι μια διαταραχή στο ενιαίο σύνολο του όντος».
Ο David Hoffmann καταπιάνεται με εκατόν είκοσι ασθένειες και προσφέρει λύσεις, δίνοντας σαφείς οδηγίες για την παρασκευή αφεψημάτων, βαμμάτων ή αλοιφών.
Δίνονται ακόμη πληροφορίες για την αλληλεπίδραση και συνεργασία περισσοτέρων από ένα βοτάνων, προκειμένου να βοηθηθεί τα μέγιστα ο οργανισμός, να ενεργοποιηθεί, έτσι ώστε να πετύχει την ίαση.
Ενα βοτανικό φαρμακείο για το σπίτι