Από την Βηθφαγή ένα χωριό κοντά στο Όρος των Ελαιών ο Χριστός επέλεξε να προετοιμαστεί και να ξεκινήσει την θριαμβευτική του είσοδο, στην πόλη των
Ιεροσολύμων. Εκεί ανέβηκε επί πώλου όνου και προετοιμάστηκε για να ξεκινήσει ουσιαστικά την σταυρική του πορεία, από μια ταπεινή περιοχή η οποία μέχρι σήμερα υπάρχει, να θυμίζει αυτό το μεγάλο γεγονός της πορείας του Ιησού Χριστού.
Αποστολή Ιερουσαλήμ: Μαρία Γιαχνάκη
Προφητεύτηκε το 480 π.χ. από τον προφήτη Ζαχαρία. Διαβάζουμε στο προφητικό του βιβλίο στην Παλαιά διαθήκη: Ζαχαρίας 9:9 Χαίρε υπερβολικά, θυγατέρα Σιών· αλάλαζε, θυγατέρα Ιερουσαλήμ· δες, ο βασιλιάς σου έρχεται σε σένα· αυτός είναι δίκαιος, και σώζει· είναι πράος, και κάθεται επάνω σε γαϊδούρι, και επάνω σε πουλάρι, γέννημα υποζυγίου. ( 480 π.χ. , Προφήτης Ζαχαρίας). Η εκπλήρωση της προφητείας αυτής 500 περίπου χρόνια αργότερα καταγράφεται με παραστατικό τρόπο από τους ευαγγελιστές Μάρκο, Λουκά και Ιωάννη. ( Μάρκος 11:7-8, Λουκάς 19:32-44, Ιωάννης 11:13-15).
Ο Ιησούς μάλιστα κάθισε στον πώλο, στον οποίο δεν είχε ξανακαθίσει άνθρωπος πριν , πατώντας σε ένα βράχο για να μπορέσει να καθίσει καλύτερα. Αυτός ο βράχος υπάρχει μέχρι σήμερα και τον επισκέπτονται οι προσκυνητές, όπως επισκέπτονται και όλα τα άγια προσκυνήματα. Η περιοχή εκεί όπως λένε οι μαρτυρίες αλλά και όπως θα ακούσετε να αποκαλύπτει και η μοναχή που ζει εκεί, κάθε χρόνο μυροβλίζει.
Σήμερα στον τόπο αυτόν έχει χτιστεί το μοναστήρι της Βαϊοφόρου όπου φυλάσσεται και η εικόνα της εισόδου του Ιησού στα Ιεροσόλυμα πάνω στην οποία είναι αποτυπωμένα όλα τα γεγονότα εκείνης της μέρας. Οι εικόνες που θα δείτε στο βίντεο είναι από τη Μονή της Βαϊοφόρου, μοναδικής Μονής σε όλο τον κόσμο.
Στην εικόνα βλέπουμε τον Χριστό καθισμένο σε υποζύγιο και τους Μαθητές να ακολουθούν, με επί κεφαλής τον απόστολο Πέτρο. Η πομπή πορεύεται προς την πύλη της εισόδου της πόλεως, όπου Τον αναμένει πλήθος κόσμου, κρατώντας κλαδιά από βάγια και φοίνικες φωνάζοντας «Ωσσανά ευλογημένος ο ερχόμενος, εν ονόματι Κυρίου».
Αριστερά και πίσω από το σημείο απεικόνισης του Χριστού ζωγραφίζεται βραχώδης τόπος. Έτσι προσδιορίζεται η ακτίνα της πορείας του Χριστού και των Μαθητών από τη Βηθφαγή.
Στην εικόνα βλέπουμε, την παρουσία των «άκακων παίδων του Ισραήλ» τα οποία είτε ανεβασμένα στα δέντρα για το κόψιμο των κλάδων, είτε στρώνοντας τα ιμάτια τους στο δρόμο για την υποδοχή του Χριστού, εκπροσωπούν τις αγνές και άδολες ψυχές, που υποδέχονται τον «Βασιλέα της Δόξης». Είναι η πρώτη στη σειρά των εικόνων εκείνων που αναφέρονται στα Πάθη και την συναντούμε στην εκκλησιαστική τέχνη από τα πρώτα κιόλας χριστιανικά χρόνια, στις Σαρκοφάγους των Κατακομβών.
Ο Χριστός εικονίζεται, καθισμένος πλάγια πάνω στο υποζύγιο να ευλογεί στο πέρασμά του. Έτσι φαίνεται σαν να είναι ένας ένθρονος και δοξασμένος ηγέτης, που επισκέπτεται τους υπηκόους Του. Στο άλλο Του χέρι κρατάει κλειστό ειλητάριο, σύμβολο του νόμου της Καινής Διαθήκης, που πρόκειται να συνάψει με τον άνθρωπο προσφέροντας ως λύτρο το Αίμα Του. Η ελαφρά προς τα πίσω στροφή της κεφαλής Του δίνει την εντύπωση ότι συνομιλεί με τον πρώτο της χορείας των Μαθητών, τον απόστολο Πέτρο. Ο αγιογράφος θέλει μ’ αυτό να επισημάνει ότι ο δοξαζόμενος από το πλήθος ηγέτης, αν και φαίνεται ως βασιλεύς, δεν είναι άλλος παρά ο «Αμνός του Θεού, ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου».